فریدون پوررضا درگذشت+عکس
 
اخبار و مطالب جدید و جالب
جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 13:57 ::  نويسنده : امیر نصرالهی

 91 01 9302 فریدون پوررضا درگذشت+عکس

 

فریدون پوررضا خواننده و موسیقیدان گیلک و صاحب‌نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلکی روز چهارشنبه در 80 سالگی در رشت از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، زنده‌یاد فریدون پوررضا حدود یک سال با بیماری تنفسی و مشکل ریوی دست و پنجه نرم می‌کرد.

 

او متولد سال 1311 در لشت نشا بود. پوررضا تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو به پایان رساند و سپس در مغازه پدر به آرایشگری پرداخت. پوررضا از استادان آواز یونس دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و سال 1333 کار تعزیه را به همراه علی به‌کیش آغاز کرد.

 

او همان سال نمایشنامه‌ای برای تئا‌تر و اجرای آن در سالن سینمای لشت نشاء نوشت. شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب و به طور رسمی به عنوان خواننده شروع به کار کرد.

پوررضا از اردیبهشت 1350 همکاری با تلویزیون را آغاز کرد و همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی چهره‌های فرهنگی و هنری ایران از جمله سیمین دانشور، محیط طباطبائی، منوچهر آتشی، محمود عنایت و ایرج افشار به لندن رفت.

 

او سال 1367 همکاری‌اش را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان کار‌شناس موسیقی آغاز و همان سال کنسرتی در رشت برگزار کرد. از آن تاریخ به بعد کنسرت‌هایی در داخل و خارج کشور برگزار کرد.

 

دو کاست «می‌گیلان» و «گیله لو» آثار بعد از انقلاب اوست. در سال 1379 تیتراژ پایانی سریال «پس از باران» را اجرا و یک سال بعد مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های کشور را از آن خود کرد.

 

چاپ مقالات تحقیقی در گیلان‌نامه و دیگر جراید، همکاری با جهانگیر اشرفی و علی عبدلی در گردآوری «موسیقی گیلان و مازندران»، عضویت در شورای فنی و آموزش‌های آزاد موسیقی وابسته به وزارت ارشاد و تالیف کتاب موسیقی فولکلوریک گیلان از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد پوررضا بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب